fbpx

Le Sacre du printemps
og common ground[s]

Pina Bausch + Ecole des Sables + Sadler’s Wells

Pina Bauschs ikoniske opsætning af Le Sacre du Printemps med musik af Stravinsky opføres i en ny version med dansere fra 14 afrikanske lande. Sammen med Le Sacre du printemps vil Germaine Acogny og Malou Airaudo opføre værket common ground[s] i Pina Bauschs ånd. 

“Hvordan ville du danse, hvis du vidste, at du ville dø?” spurgte koreografen Pina Bausch sine danserne, da hun skabte sin version af Le Sacre du printemps i 1975, hvor et menneske ofres, så foråret kan komme.

Pina Bausch bliver med god grund betragtet som en af de vigtigste koreografer i det 20. århundrede. I sin levetid fik hun kultstatus, da hun med stor succes skabte en ny genre i feltet mellem dans og teater på Tantstheater Wuppertal i Tyskland. Le Sacre du printemps er med sin ikoniske koreografi og tonerne af Stravinskys berømte musik blandt hendes allerbedste værker.

Østre Gasværk Teater

29. september – 3. oktober 2021

SPILLETID: 90 min.

inklusiv pause

Le Sacre du printemps

Det moderne dansekompagni École des Sables, Pina Bausch Foundation og Sadler’s Wells har sammen opsat Pina Bauschs Le Sacre du printemps, som for første gang nogensinde opføres  af afrikanske dansere. “Da jeg først hørte Stravinskys musik, følte jeg, at det var et afrikansk ritual,” fortæller lederen af École des Sables Germaine Acogny. Under København Danser vil denne nye version af det berømte ofringsritual blive udfoldet, når dansere fra 14 afrikanske lande på dramatisk vis byder foråret velkommen på en scene dækket af jord.

common ground[s]

I Pina Bauschs ånd har Germaine Acogny og Malou Airaudo skabt værket common ground[s].
De lærte begge Pina Bausch at kende gennem dansens verden. Som leder af École des Sables indledte Germaine Acogny et samarbejde med den ikoniske koreograf, mens Malou Airaudo er blandt de oprindelige dansere fra Tanztheater Wuppertal. Selvom både Germaine Acogny og Malou Airaudo er over 70 år i dag, optræder de to legendariske kvinder selv i common ground[s]. Her spejler de sig i hinanden på trods af deres forskellige erfaringer. I mødet mellem Europa og Afrika, Pina Bausch og afrikansk dans forenes kvindernes fortællinger på baggrund af deres fælles grundlag som koreografer, dansere og mødre.

 

Credits

Le Sacre du printemps

Pina Bausch 

Le Sacre du printemps

 

Koreografi: Pina Bausch

Musik: Igor Stravinsky

Scenografi og Kostumer: Rolf Borzik

Koreografisk assistent: Hans Pop


Verdenspremiere: 3. december 1975, Wuppertal

 

2020-genopsætning:

Iscenesættelse: Josephine Ann Endicott, 

Jorge Puerta Armenta

Instruktører: Clémentine Deluy, Çağdaş Ermiş, Ditta Miranda Jasjfi, Barbara Kaufmann, Julie Shanahan, Kenji Takagi 

common ground[s]

Germaine Acogny & Malou Airaudo
common ground[s]

 

Koreografi og dansere: Germaine Acogny, Malou Airaudo

Komponist: Fabrice Bouillon LaForest

Kostumer: Petra Leidner

Lysdesign: Zeynep Kepekli

Dramaturg: Sophiatou Kossoko

 

En Pina Bausch Foundation, Ecole des Sables & Sadlers Well’s produktion, co-produceret med Théâtre de la Ville, Paris; Les Théâtres de la Ville de Luxembourg; Holland Festival, Amsterdam; Festspielhaus, St. Pölten; Ludwigsburg Festival; Teatros del Canal de la Comunidad de Madrid og Spoleto Festival dei 2Mondi. Projektet er finansieret af den tyske føderale kulturfond, Ministeriet for Kultur og Videnskab i Nordrhein-Westfalen og Goethe-Instituttets Internationale Koproduktionsfond. I samarbejde med Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.

 

Partnere

lad os være venner

Hvad skriver man et sted som her?