fbpx

DECADANCE #22

Batsheva Ensemble

Ohad Naharin

Decadance #22 fører os lige ind i hjertet af Ohad Naharins koreografiske skaberkraft. Danset af The Batsheva Ensemble fra Israel. Følsom, hårdtslående, original og morsom. I år 2000 skabte Ohad Naharin første gang Decadance for at markere sine ti år med Batsheva Dance Company med uddrag fra koreografier, skabt til kompagniet. Siden er værket blevet genskabt hver sæson, hvor Naharin og hans dansere nyfortolker de eksisterende koreografier og føjer nye til. Det hele væves sammen til en collage, der hver gang trækker tråde bagud og samtidig er helt ny. Et værk, der viser traditionen og samtidig kommer helt op til i dag. En manifestation af, at et værk aldrig står stille. Danserne er i nuet, og det er det, vi oplever.

Østre Gasværk Teater
27.-28. maj 2023

”Decadance er stedet, hvor vi fejrer vores repertoire, en legeplads, hvor vi lægger til eller trækker fra. Det giver os mulighed for at anskue vores værker fra nye synsvinkler. Først og fremmest elsker jeg, at Decadance giver danserne mulighed for at danse deres egen fortolkning af trin og bevægelser. Det giver sublime øjeblikke.”

 

Ohad Naharin

“Emotional, essential, formidable”

 British Theatre Guide

Ohad Naharin (f. 1952) er en af de store, skelsættende og fornyende koreografer inden for modern dance. I små 30 år ledede han Batsheva Dance Company i Israel fra 1990-2018. Han er stadig aktiv, nu med The Batsheva Ensemble, som er den yngre arm af Batsheva Dance Company, der er blandt de bedste dansekompagnier i verden.

 
Ohad Naharin er også en gammel kending i det danske dansemiljø. Batsheva Dance Company har tidligere gæstedanset i Danmark, bragt hertil af Københavns Internationale Teater, Det Kongelige Teater og Dansescenen, og Ohad Naharin har sat sine værker op med både Den Kongelige Ballet og Dansk Danseteater.
Ohad Naharin har udviklet det eksperimenterende trin- og kropssprog GAGA, som er en ny måde at opnå viden og selvbevidsthed gennem sin krop.
GAGA øger bevidstheden om kroppens fysiske muligheder og vækker stærke følelser.


I sine mange år som kunstnerisk leder af Batsheva Dance Company flyttede Ohad Naharin dansernes ramme for fortolkning og bevægelse, da GAGA blev en del af kompagniets DNA.
Danserne fra Batsheva Ensemble vil uden tvivl give publikum en kreativ og inspirerende oplevelse i mødet med professionel gaga, hvor fantasien kan arbejde og tankerne flyde frit.

Credits

Danset af The Batsheva Ensemble sæson 2022-2023:

Gili Yaniv Amodai, Adi Blumenreich, Maya Botzer Simhon, Emil Brukman, Holden Cole, Lounes Landri, Bo Matthews, Mermoz Melchior, Roni Milatin, Kylie Miller, Dor Nahum, Sofiia Pikalova, Adi Schwarz, Ido Toledano, Naomi Turnpo, Annika Verplancke.

Aspiranter: Mika Goren, Niv Kabiri, Ori Mbazbaz, Leann Reizer.

 

Nye koreografier af uddrag fra:

Seder (2007), Sadeh21 (2011), Yag (1996), Anaphase (1993), Naharin’s Virus (2001), Kyr (1990), Max (2007), Zachacha (1998)

Lysdesign: Avi Yona Bueno (Bambi)
Kostumedesign: Rakefet Levi
Kostumefitting: Eri Nakamura

Soundtrack design og redigering: Maxim Waratt
Tekst: Maxim Waratt
Tekst om forestillingen: Shira Vitaly 

Teknisk Chef: Yuval Glickman

Lys: Nir Gavrielli

Lyd: Ran Yeshurun

Sceneteknik: Saul Itzhak

 

Musik:

“Issa Nore” by Maxim Waratt

“Train” by Goldfrapp

“Pictures” by Ohad Fishof & Maxim Waratt

“Stones Start Spinning” by David Darling

Verlaine: Part I: Un midi moins dix” by John Zorn

“Al Ghariba” by Khader Shama

“Riacho” by Guem

“Hava Nagila” by Dick Dale and the Del-Tones

“Echad Mi Yodea” by The Tractor’s Revenge & Maxim Waratt

“Somewhere over the Rainbow” by Harold Arlen

“Sway” by Luis Demetrio

“Na Tum Jano Na Hum” by Rajesh Roshan Ibrahim Ashq

“Do” by Micha Acher, Markus Acher, Guido Hieronymus

“You’re Welcome” by Brian Wilson, Van Dyke Parks

Verdenspremiere: Suzanne Dellal Center, Tel-Aviv, 2000

Partnere

lad os være venner

Hvad skriver man et sted som her?